Eerlijk loon en veilige arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders. #PayUp

PayUp

Het is wat in april 2013 dat in Bangladesh het Rana platte gebouw instortte. Bij deze ramp kwamen 1.134 mensen om en nog veel meer gewonden. In dit gebouw zaten vijf kledingfabrieken waardoor dit ongeluk wereldnieuws werd. 

De ramp in Bangladesh zorgde voor dat er wereldwijd aandacht kwam voor de verschrikkelijke arbeidsomstandigheden van kledingarbeiders over de hele wereld. Er werden tal van campagnes en initiatieven georganiseerd voor een eerlijk loon en veilige arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders. Er worden stappen ondernomen maar er is nog veel meer te doen. 

Waarom is de #PayUp campagne ontstaan? 

Eén van nieuwe campagnes is de #PayUp campagne. Deze initiatief eiste dat de kledingmerken hun ook hun oorspronkelijke contracten nakwamen en dat de kledingarbeiders (eerlijk) betaald zouden worden. Want met de komst van COVID-19 weigerden meerdere modemerken te betalen voor voltooide bestellingen. 

Het resultaat van het feit dat de merken niet betaalden de fabrieken de lonen van de arbeiders nog meer verlaagde. De toch al kwetsbare mensen kwamen in nog erbarmelijke situaties terecht en dat ook nog te midden van een pandemie .

Wie is het doel van de #PayUp campagne?

Remake is een non-profitorganisatie die zich inzet voor de rechten van vrouwen in de kledingindustrie. En daarmee de leefomstandigheden van kledingarbeiders te veranderen. In maart 2020 lanceerden zij de #PayUp campagne. 

Het doel van de campagne is simpel Merken moeten hun oorspronkelijke contracten nakomen zodat de kledingarbeid betaald konden worden. Dus een volledige betaling voor kleding die voor de pandemie al in productie was. 

Elisabet Cline is één van de mede oprichters van de campagne en schrijfster van het boek ‘ the consicious closet’.

Het uitgangspunt van de actie is dat merken zich houden aan alle oorspronkelijke voorwaarden in de contracten. Dit houdt bijvoorbeeld concreet in dat zij geen korting krijgen (het wordt toch al tegen obscene lage prijzen ingekocht) maar ook geen vertragingen in de betalingen (omdat de grote merken toch al maanden wachten om te betalen). 

Het resultaat van de campagne voor een eerlijk loon en veilige arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders.

Het succes was slechts een kleine stap in de richting van het groter doel; eerlijk loon en veile arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders. Het succes was vooral te danken aan social media. De petitie worden voor meer dan 270.000 handtekeningen. Er werd zelfs buiten winkels geprotesteerd.

Met als resultaat dat er minsten 15 miljard Dollar terug is gegaan naar de fabrieken door de grote merken waaronder UNIGLO, The Gap en Adidas. Toch was het slechts een kleine stap. Maar er gebeurt meer. 

Van petitie tot coalitie .

Hoe succesvol de petitie ook was het werd ook des te meer duidelijk dat er nog heel veel nodig is. En ook dat er fundamentele dingen nog niet goed gaan in de kledingindustrie warmde de macht van de enorm winstgevende bedrijven. 

Cline besloot samen met Ayesha Barenblat, de oprichter en CEO van Remake, en de hulp van anderen, een coalitie te vormen. In september 2020 werd PayUp Fashion, in samenwerking met andere activisten en vrouwelijke vakbondsleiders in Sri Lanka en Bangladesh, gelanceerd, met zeven acties voor merken om significante en permanente verandering teweeg te brengen.

De zeven uitgangspunten van PayUp fashion:

  1. Betaal alles op volledig en op tijd. Merken en inkopers moeten alle bestellingen die ze tijdens de pandemie hebben geplaatst op tijd betalen. Ongeacht of ze de bestelling hebben uitgesteld of geannuleerd. 
  2. Veiligheid voor medewerkers. De merken moeten actie ondernemen om de loonsdaling recht te zetten tijdens de pandemie. PayUp heeft ook geld ingezameld als directe noodhulp tijdens de pandemie. 
  3. Transparantie. Kledingmerken moeten de fabrieken (en de onderaannemers) waarmee zij werken bekend maken. ]
  4. Stel vrouwen centraal Zorg ervoor dat er minsten 50% vrouwelijke vertegenwoordiging is bij het stemmen bij coalities, conferenties en organisaties.
  5. Goede en ondertekende afdwingbare contracten.  De grootste problemen, namelijk het scheen van veiligheid en uitbuiting van werknemers, vloeit voort uit niet-afdwingbare contracten. Zonder handhaving is er geen verantwoording waarmee de overeenkomsten geschonden worden. 
  6. Stop de hongerlonen. Het is niet genoeg om alleen nu te betalen voor de geannuleerde bestellingen. Om blijvend iets te kunnen veranderen moeten merken en retailsers zich inzetten voor eerlijke lonen. 
  7. Help de wetten aanpassen. PayUp Fashion vraagt merken juridische hervormingen te steunen en verantwoordelijk te zijn voor de mensenrechtenschendingen die in hun toeleveringsketen voorkomen. 

Wat kunnen wij zelf doen voor een eerlijkere kledingindustrie?

Deze merken veranderen helaas alleen als wij als consument collectief in de sloffen schieten en de merken verantwoordelijk te houden. Nu is het tijd voor mode om #PayUp te doen.